Liftende student bestaat nog: duim omhoog, koppie niet omlaag

Liftende student bestaat nog: duim omhoog, koppie niet omlaag

Voor studenten lijkt liften de ideale manier van reizen. Het is goedkoop, comfortabel en avontuurlijk. Toch gaat niet meer dan een handjevol studenten liftend op vakantie. "De kick die het geeft als je helemaal gratis Zuid-Frankrijk hebt bereikt, d''r doe je het voor."

Eén van de bekendste pleitbezorgers van het liften is Youp van 't Hek. In al zijn shows keert dezelfde boodschap terug: we moeten meer risico nemen, anders wordt het nooit wat met ons leven. Liften moeten we van Youp! `Liften naar het onverwachte', zoals hij het uitdrukt, voor zijn part naar Parijs. Zeker studenten zouden zich volgens hem véél meer moeten laten leiden door het avontuur. Na de invoering van de OV-jaarkaart in 1990 zijn het maar `saaie treintrutten' geworden, aldus Youp.

Sinds het cadeautje van minister Ritzen lijkt het liften inderdaad in het ongerede te zijn geraakt. Studenten kunnen gratis gebruik maken van het openbaar vervoer, dus liften komt niet snel meer in hen op. Hoe anders was het vroeger. Toen was geluk heel gewoon, maar minstens zo gebruikelijk waren studenten die liftend van hun ouderlijke woonplaats naar hun studiestad (en terug) reisden. Tegenwoordig is er de OV-kaart en geldt als enige restrictie de keuze tussen een week- of een weekendkaart. Maurits van Tongeren (28), tweedejaars student Culturele Antropologie, liftte weleens van Groningen naar Zwolle omdat zijn kaart niet geldig was. "Maar ik doe het ook omdat ik het een prettige manier van reizen vind. Liften is leuker dan in zo'n overvolle trein zitten of staan, zeker op vrijdagmiddag."

Maurits omschrijft zichzelf als een fanatiek lifter. Hij heeft al aardig wat gratis kilometers afgelegd, zowel in binnen- als buitenland. Deze zomer wil hij samen met zijn vriendin naar Zuid-Frankrijk liften. Bij De Galgenwaard, naast de Esso-pomp, is een liftersplaats. "We zien wel hoe lang we erover doen. Het moet relaxed blijven; ik laat nooit mijn humeur verpesten als er niet meteen een auto stopt. Mijn gemiddelde wachttijd bedraagt twintig minuten. Dat liften gelijk staat aan urenlang duimendraaien, is echt een fabeltje.

"Wel moet je vaak in etappes reizen. Wij willen naar Zuid-Frankrijk, dus ik maak bordjes met Breda, Antwerpen, Brussel." Eenmaal in Frankrijk is het niet moeilijk meer. Je wordt daar sneller meegenomen dan in Nederland, aldus Maurits. "Bovendien kun je aan Franse nummerborden zien waar de chauffeurs vandaan komen."

Enkel

Lotte van Es (21), tweedejaars studente CultureleAntropologie, gaat ook liftend naar Zuid-Frankrijk, maar zij speelt liever op safe. Samen met haar vriend heeft ze zich aangemeld bij de Algemene Studenten Liftcentrale (ASL). "Zo weten we honderd procent zeker dat we in één keer worden meegenomen en dat de chauffeur in één keer doorrijdt naar de eindbestemming." Bij de ASL betaal je 35 gulden lidmaatschapsgeld, 25 gulden reserveringskosten en zes cent per kilometer. "Voor honderd piek zit ik dus aan de Middellandse Zee."

Dat is inderdaad niet duur, beaamt Sam Theisens (22), derdejaars student Medisch Technische Informatica. Toch zou hij niet snel alleen liftend op vakantie gaan. "Dat lijkt me gewoon niet zo leuk. Vorig jaar wilde ik met een vriend door Duitsland liften, maar vlak voor vertrek verstuikte ik mijn enkel. We zijn toen vanuit Duitsland met de bus naar Hongarije gegaan. Dat kost ook vrijwel niets, als je in het weekend vertrekt. Ik was iets van 35 mark kwijt."

Toch is het openbaar vervoer nog altijd duurder dan het ouderwetse liften, waarvoor je in de regel geen cent hoeft neer te tellen. Doet Maurits het d''rom zo graag? "Nee, ik lift vooral vanwege de spanning. Het geeft een enorme kick als het je lukt om ergens binnen een bepaalde tijd aan te komen. Ik ga in hoofdzaak voor het avontuur, voor het onverwachte. Je ontmoet vaak ontzettend leuke mensen en je voert interessante gesprekken."

Een vriend van hem stond eens samen met een vriendin met lang, blond haar langs de weg toen het al aardig begon te schemeren. "De camping was nog een flink eind weg en daarop besloot de chauffeur die twee onderdak aan te bieden in zijn huis. Ze mochten een uitgebreid bad nemen, kregen de volgende ochtend een heerlijk ontbijt voorgeschoteld en werden vervolgens alsnog bij de camping afgeleverd. Ik was best jaloers toen ik dat verhaal hoorde."

Liften is helemaal niet zo eng of onveilig als sommigen denken, vindt Maurits. "Zeker met twee personen kan er weinig gebeuren, dan sta je sterker. Maar ik heb ook wel in mijn eentje gelift, omdat er niemand anders mee wilde. Dat is ook niet riskant. Liftgevers zijn meestal mensen die alleen reizen in hun auto. Zij hebben behoefte aan gezelschap, daarom stoppen ze. En het valt op dat ze in veel gevallen zélf vroeger ook hebben gelift. Ze zijn verbaasd, of eigenlijk aangenaam verrast dat er nog lifters bestaan."

Spanning

Afgezien van de incidenteel georganiseerde liftwedstrijden is liften onder studenten inderdaad niet bijster populair meer. De noodzaak ontbreekt, aldus Lotte. "Studenten hebben tegenwoordig meer geld dan een aantal jaar geleden. Iedereen werkt erbij; het gaat economisch hartstikke goed. Waarom zou je dan moeilijken goedkoop gaan doen?" Vanwege de zucht naar avontuur misschien? Lotte: "Studenten zijn niet vies van spanning, maar ze willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B. Ze kiezen tegenwoordig voor de makkelijkste weg. Studenten zijn inderdaad minder avontuurlijk geworden, dat kan ik niet ontkennen."

Sam is het daarmee eens. Het zekere voor het onzekere nemen, daar draait het om. Dat geldt ook voor de liftgevers. "Ik sprak een keer een vrachtwagenchauffeur aan met de vraag of ik mee mocht. Die antwoordde dat hij dat best leuk vond, maar dat het niet mocht. Hij was daar niet voor verzekerd. Dat hoor je vaker, al heb je ook vrachtwagenchauffeurs die daar maling aan hebben."

Maurits stapt niet snel in een vrachtauto. "Geef mij maar een personenwagen, dat gaat het snelst. Bovendien zit die een stuk comfortabeler dan zo'n cabine. Mijn ervaringen met vrachtauto's zijn niet zo positief, want ik heb een keer tot Parijs met een Portugese chauffeur opgescheept gezeten die geen woord Engels sprak. Dat maak je ook mee. Maar goed, over het algemeen is liften de ideale manier van reizen. Zeker als je het slim aanpakt."


Tips voor lifters:

- Ga niet op een willekeurige plek langs de weg staan, maar benader de bestuurder van een auto op een plaats waar deze langdurig stilstaat, bijvoorbeeld bij een wegrestaurant, een benzinestation of een grensovergang. Zo kun je een chauffeur uitkiezen die betrouwbaar overkomt en heb je een grotere kans te worden meegenomen dan wanneer iemand je in een flits langs de weg ziet staan. Lift je naar of in Frankrijk, let dan op het nummerbord, waarop staat aangegeven waar de chauffeur vandaan komt.

- Lift nooit in je eentje, maar bij voorkeur met twee personen. Dat is het meest succesvol en het veiligst. Twee meisjes vormen een ideale combinatie; een jongen en een meisje samen ook.

- Zorg dat je er normaal en verzorgd uitziet. De chauffeur die jou ziet staan, moet binnen een paar seconden beslissen of hij stopt. Over het algemeen word je niet snel meegenomen als je extravagante kleding draagt.

- Neem niet te veel bagage mee. Hoe kleiner de rugzak, hoe groter de kans dat je een lift krijgt

- Houd je spullen altijd bij je. Zo kan noch de chauffeur, noch jijzelf de bagage vergeten.

Quirijn Metz

06-07-2000 01:00 | Laatst gewijzigd: 06-07-2000 01:00 | Laatste nieuws

Post je reactie

Het Ublad geeft zijn lezers de mogelijkheid om te reageren op nieuwsberichten. Lees wel eerst even de spelregels.

Reactie

Naam:
Email: (niet zichtbaar)
Bericht: