Eerstejaars studenten zorgen voor wetenschappelijke doorbraak

Een vondst van twee eerstejaars studenten scheikunde heeft geleid tot een artikel in het toonaangevende blad Science. De studenten beschrijven in het nummer van 19 augustus hoe vuiltjes in een substantie de kristalvorming remmen.

De vorming van kristallen uit atomen of moleculen is medebepalend voor de eigenschappen van een substantie. Onder meer in de farmaceutische industrie en bij producenten van halfgeleiders bestaat dan ook behoefte aan meer kennis over de manier waarop kristalvorming in zijn werk gaat. Met name over de schadelijke invloed van kleine verontreinigingen is nog weinig bekend.

Om kristalgroei te onderzoeken maken onderzoekers gebruik van deeltjes die in vloeistoffen zweven. Deze zogeheten colloidale deeltjes vertonen hetzelfde gedrag als atomen en moleculen, maar zijn met de nieuwste microscopische technieken goed zichtbaar te maken, omdat zij ongeveer duizend keer zo groot zijn.

Toen de eerstejaars studenten Esther Groeneveld en Hans Scherff tijdens hun onderzoeksstage probeerden kleine colloidale bollen te maken, produceerden zij in plaats daarvan per ongeluk zeer grote bollen. Het ongeluk werd een geluk toen bleek dat die grote bollen bij uitstek geschikt waren om het effect van vervuiling op kristalgroei te bestuderen.

In het artikel beschrijven de studenten en de stafleden die hen begeleidden, de kristalvorming in een systeem van kleine bollen, waaraan als vuiltjes een aantal grote bollen werd toegevoegd. Zij ontdekten dat de kristalgroei in de buurt van de grote bollen werd geremd. Hoe sterker het oppervlak van de grote bol gekromd was, des te problematischer werd de kristalvorming. Waar die wel optrad, bleek de kans op breuken in het kristal als gevolg van de vervuiling sterk te zijn toegenomen.

De Stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM), die het onderzoek mede financiert, noemt een wetenschappelijke publicatie met eerstejaars studenten als co-auteurs in een topblad als Science uniek. Opmerkelijk is trouwens dat in hetzelfde nummer van Science nog een Utrechtse publicatie is opgenomen. Dat artikel van de hand van biologe Gerdien de Jong gaat over de manier waarop de levensgeschiedenis van soorten kan worden verklaard.

EH

19-08-2005 10:54 | Laatst gewijzigd: 31-08-2005 11:27 | Laatste nieuws

Post je reactie

Het Ublad geeft zijn lezers de mogelijkheid om te reageren op nieuwsberichten. Lees wel eerst even de spelregels.

Reactie